في كام جرينديزر فيكي يا مصر!!!!!!!!!!


إنت عارف أنا مين ؟   إنت عارف أنا أبقى ابن مين ؟؟؟  إنت عارف أنا ممكن أعمل فيك إيه ؟؟؟؟؟؟

هتبقى ابن مين ف طره يا روح أمك…… حتعمل إيه يا ابن الكلب

قصة دكتور في كلية الطب أهان مريضة فقيرة لمجرد فقرها و لمجرد أن الله ابتلاها و أدخلها أهلها لذلك المبنى الداخل فيه مفقود و الخارج مولود ….. هذا الدكتور تعود أن يفعل تلك السلوكيات مع الجميع من طلبة و مرضى و قد يكون الممرضات أيضاً …. انه يفعل ذلك بحكم العادة بحكم ضمير مات بداخله بحكم قلب تجرد من كل مشاعر انسانية …. للأسف البعض في كلية الطب يفقد روح المهنة يتحول الى ترس في عجلة تدور و تطحن لكي يجمع الطبيب خمسة عين هي كل همه دخل الكلية لأجلها ….

عندما يتعامل الطبيب  مع المريض على أنه آلة و مجرد مجموعة من الظواهر و الأعراض التي يراها … و ينسى الطبيب الشق النفسي تماماً للانسان الذي أمامه…. لا يضع الطبيب مكان ذلك المريض…. أيعتبر نفسه كبير على المرض أم كبير على من … جرينديزر على مين انت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

للتعرف على الدكتور عمرو عبيد

https://hazemhassanin25.wordpress.com/2011/06/29/%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%A7%D8%B3-%D8%AF%D9%8A-%D9%85%D8%A7%D9%8A%D9%86%D9%81%D8%B9%D8%B4-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%87%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%AF%D8%A8-%E2%80%93-%D8%AF-%D8%B9%D9%85%D8%B1%D9%88-%D8%B9/

دعوة المظلوم

فتذكر أيها الجرينديزر: قول الله عز وجل: ” وَلاَ تَحْسَبَنَّ اللّهَ غَافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِالأَبْصَارُ (42) مُهْطِعِينَ مُقْنِعِي رُءُوسِهِمْ لاَ يَرْتَدُّ إِلَيْهِمْ طَرْفُهُمْ وَأَفْئِدَتُهُمْ هَوَاء ” (سورة ابراهيم:43،:42)

في كل كلية في كل جامعة في كل شركة في كل هيئة حكومية هناك جرينديزر في وزارة الداخلية هناك جرينديزر في النظام السابق كانت مدرسة للجرينديزر أشبه بكوكب الأكشن على سبيس تون أكشن حقيقي …. لكن هل تعلمون أين تكمن قوة الجرينديزر إنها تكمن بداخلنا تكمن في مخاوف تربت و ترعرعت بقلوبنا…. متكلمش ف السياسة … متعترضش ع الدكتور … اسمع كلام رئيسك ف الشغل…. سلبية سلبية سلبية بداخلنا …..

الثورة قامت

أنا عارف ان في ثورة حصلت ف مصر قعدت تمنتاشر يوم لازم يكملوا لازم كل يوم يبقى ثورة على أنفسنا حتى نطهرها من الخوف و السلبية… محدش يرمي زبالة ع الأرض و لو شفت حد بيعمل كده لازم تنصحه و تقوله متنطش…. متقولش أنا مالي … متقولش ماليش دعوة ….

لو لقيت حد بيتظلم قدامك ما تسكتش … ساعده انه ياخد حقه …. أقف قدام الظالم عشان منربيش وسطينا مبارك جديد و جرنديزر حديد….

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

أضف تعليقاً

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s

%d مدونون معجبون بهذه: